30. srpna 2016

I já jsem Fangirl

Fangirl , Rainbow Rowell | The 21 Best YA Books Of 2013: Název: Fangirl
Autorka: Rainbow Rowell
Rok vydání v ČR: 2015
Vydavatelství: Yoli
Originální název: Fangirl
Série:  -
Počet stran: 456

Anotace:
Ačkoli jsou až na fyzickou podobu každá úplně jiná, Cath odjakživa sdílela se svým dvojčetem Wren všechno: oblečení, trápení s rodiči i vášeň pro knížky o mladém kouzelníkovi Simonu Snowovi. Jenomže teď obě nastupují na vysokou školu a Wren poprvé nechala Cath na holičkách – nechce s ní bydlet na koleji.

Potíž je v tom, že Cath na rozdíl od sestry není právě společensky zdatná. Jejím přirozeným prostředím je internet, kde se nemusí nikomu dívat z očí do očí a kde tisíce fanoušků nadšeně čtou její povídky ze světa Simona Snowa. A to je svět na hony vzdálený bludišti školních budov, v němž číhají nástrahy v podobě všech možných fobií, děsivých spolubydlících s neodbytnými kamarády a profesorek tvůrčího psaní, které o fanfikcích nechtějí ani slyšet.

Co ale Cath zbývá než zachovat klid a nedat se?


Moje recenze:
fangirl rainbow rowell | Tumblr: Autorka je známá „(ne)obyčejnými“ svými postavami: nejsou to žádní dokonalí roboti, kteří mají velikost S a vědí všechno. Naopak: jsou to lidé, kteří mají své chyby a kteří musí často řešit své problémy. Právě taková je Cath: uzavřená, svět Simona Snowa pro ni znamená více než realita, s kluky to neumí a navíc musí vyřešit, co bude dělat na vysoké škole bez svého dvojčete Wren. Ta totiž chce žít svůj život, nechce být identické dvojče, ale jen Wren. Do toho autorka Simona Snowa oznámí vydání posledního dílu a na Cath je, aby stihla svůj fanynskovský román Nedej se dopsat včas před vydáním závěrečného dílu.

Každý z nás je v skrytu duše fanoušek, proto se není čemu divit, že se v hlavní hrdince občas trochu uvidíte. Aspoň u mě to tak bylo. Dokázala jsem se vžít do situací, které jí autorka nachystala, a často jsem se cítila přesně jako ona. A protože se jedná o YA román, nechybí ani romantická linka, která vás nebije do očí a hezky do příběhu zapadá. Cath se totiž nechová jako husička (i když je někdy trochu mimo).

Some more Fangirl fanart. I loved this scene. Also if youve read the book, its definitely been one of THOSE weeks. So yeah. This was a fun reprieve. Just want to draw noodley dancing people all the time now.: V celé knížce se střídá příběh Cath a příběh Simona (Simon je jakási verze Harryho Pottera, i na Pottera je v knížce pár fanouškovských narážek). Před každou kapitolou Fangirl autorka nabízí ochutnávku z ,,originálních knih" nebo z fanfikcí. Mně osobně by vůbec nevadilo, kdyby autorka vynechala tyto části – ne že by se mi úryvky nelíbily, ale více mě zajímal příběh Cath. Na motivy úryvků vznikla samostatná kniha Carry on, u nás vyšla pod názvem Nedej se.

Po srovnání s dříve vydanou knihou Eleanor a Park u mě vítězí Fangirl. Eleanor a Park není špatná, je to ten typ knihy, která vás pohladí po duši, hlavním hrdinům držíte palce a přejete si, aby to všechno dobře skončilo.  Jejich příběh je zasazen do 80. let, objevuje se v něm spousta komixů a dobré hudby. Fangirl je jiná, zvláštní, jedinečná. Jak jsem již zmiňovala, o fanoušcích se toho moc nedočtete.

fangirl rainbow rowell - Buscar con Google: Rainbow Rowellová dokazuje, že umí psát. Skoro pětisetstránkovou knížku slupnete jako malinu (já ji zvládla přečíst za tři odpoledne). Sice ze začátku nevíte, která bije a proč se tak Cath chová, autorka proto několikrát zaběhne do minulosti, aby vám vše vysvětlila. Postavy jsou skutečné, mají své vady a postupem času projdou vývojem své osobnosti, naštěstí nijak závratným. Jen konec je trochu „masochistický“. Knížka najednou skončí, vy přesto hledáte epilog nebo v internetových knihkupectvích sháníte Fangirl 2. Naštěstí to nebyl tak strašný konec jako u Eleanor a Parka.

Měla jsem možnost nahlédnout do originálu a musím uznat, že se překlad Janě Kunové opravdu povedl!

Závěrečné hodnocení: 5/5
Doufám, že Rowellová není poslední spisovatel, který se tématu fanouškovství věnuje. Zatím jsem totiž žádnou knížku o fanynkách nenašla – právě to dělá z Fangirl jedinečnou knihu. Přečíst si ji může každý bez ohledu na věk nebo pohlaví. Já myslím, že se k ní budu vracet. Často.


Opět vyzdvihuji originalitu, fanynkovství a skvělé zpracování. V příběhu najdete všechno, co má YA román mít: lásku, zradu, přátelství, rodinu a školu. Postavy jsou občas trošku komplikované a mají své mouchy – nikdo není dokonalý, díky bohu! Těším se na další autorčiny knížky!

Zdroj obrázků: https://cz.pinterest.com/search/pins/?q=fangirl%20rainbow%20rowell&rs=guide&term_meta[]=rainbow%20rowell%7Cguide%7Cword%7C0&add_refine=rainbow%20rowell%7Cguide%7Cword%7C0

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu ráda za každý váš komentář. :-)