27. května 2014

Etiketa a špionáž - Gail Carrigerová

Etiketa & špionáž (Finishing School, #1)Název: Etiketa a špionáž
Autor: Gail Carriegerová
Rok vydání v ČR: 2014
Vydavatelství: COOBOO
Originální název: Etiquette & Espionage
Série: Trochu jiný penzionát
Počet stran: 288
Hodnocení na goodreads.com: 3,76 při 14 586 hodnocení
Hodnocení na databazeknih.cz: 78% při 17 hodnocení
Web Gail Carriegerové: http://gailcarriger.com/



Anotace:
Čtrnáctiletá Sofronie dává svojí mamince pořádně zabrat. Víc než správné vychování ji zajímá rozebírání hodinek a šplhání po stromech a její rodina nemůže než doufat, že nikdy nikdo neuvidí, jak dělá pukrle. Paní Temminicková zoufale touží, aby se z její dcery stala pravá dáma. Proto Sofronii zapíše do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek.
Ale Sofronie si brzy uvědomí, že to není tak docela škola, v kterou by její matka doufala. Tenhle penzionát je… tak trochu jiný. Dívky se tu sice učí tanci, jak se správně šatit a etiketě povšechně, ale zároveň i jak se vypořádat se smrtí, jak rozptýlit a odvést pozornost, a hlavně té opravdové špionáži – samozřejmě při zachování nejvybranějších mravů. Sofronii a její přítelkyně čeká vskutku strhující první rok!

(zdroj: cooboo.cz)

Ukázka zahraničních obálek:
Zatím všechny obálky mají podobu té originální.
 Etiquette & Espionage (Finishing School, #1) (originál) Šarm i špijunaža (Chorvatsko)

Autorka:  
Gail Carrigerové je pseudonym Tofy Borregaardové, archeoložky a autorky steampunkových fikcí. Narodila se ve městě Bolinas, Marin County, California, chodila na střední školu v Marin Academi. Je autorskou séie Parasol Protectorate, která u nás nevyšla. Etiketa a špionáž je první knihou ze série Trochu jiný penzionát.

Moje hodnocení:
Děj:
Bumbersnoot by RemusRoxČtrnáctileté Sofrinie dohání svou maminku k šílenství. Pořád někde šplhá, všechno rozebírá a zkoumá, jak to funguje… O tom, že by se chovala jako mladá dáma, nemůžeme mluvit. A toho má paní Temminicková už dost – přihlásí Sofronii do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek v naději, že se Sofronie naučí dělat správně chovat.
Jenže záhy Sofronie zjistí, že to není takový penzionát, jaký její maminka čekala… zkrátka je trochu jiný. Učí se sice dobrým mravům a chování, ale taky kolik je potřeba jedu, jak se právně hází noži, jak se dá odvést pozornost, jak na vlkodlaky…
Kromě toho všeho musí ještě Sofronie řešit jednu zapeklitou příhodu.

Kdysi jsem na tuhle knížku narazila ještě před tím, než byla vydána v originále, a upoutala mě nádherná obálka a skvěle znějící anotace. Čtrnáctiletá dívka, která se chová jako kluk, a kvůli tomu je poslána do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek, kde se naučí i pár špionských triků. No, nezní to úžasně? Proto jsem byla nadšená, když nakladatelství Cooboo oznámilo, že knížku vydá i s originální obálkou!
Možná je na čase, abych zveřejnila pár starých článků ze starého spolublogu. Tam jsem totiž psala o svém výletě v knihkupectví, kde jsem nechala na pokladně tisícovku. Ano, asi se praštíte do hlavy, ale ony byly třicetiprocentní slevy a nebyla jsem sama =D. Když jsem ji konečně v tom humbuku našla, musela jsem ji mít.
Covert Student- Sophronia Temminnick by WendbriaJe to strašně dlouhá doba, kdy jsem naposledy četla něco s tématikou steampunk. Tahle knížka zasazená právě do steampunkového světa. Děj se odehrává na vzducholodi (a to mě hned přivádí k myšlence, že by bylo milé, kdyby naše škola byla), všude kolem „poletují“ mechaničtí pomocníci. Pokud jste se nikdy s ničím steampunkovým nesetkali, nebojte se, já osobně jsem to moc nepocítila (dobře, sem tam sice jo, ale ne tak, jako třeba v Leviatanovi).
V Penzionátu, kde se nacházejí úžasní učitelé – od řádové sestry až po eh… jak to říct… po učitelku, která se hodně ráda maluje. Byli úžasně vymyšlení, i včetně mademoiselle Geraldiny, která vůbec netuší, že se v její škole něco takového děje.
A samozřejmě nesmí v příběhu chybět láska. Sice je jen tak na pozadí příběhu a není to vyloženě láska stylu YA knih, které jsem v poslední době četla. Řeknete si „Jak se může v dívčím penzionátu objevit kluk?“, ale já vám to neprozradím. ;-)
Ještě prozradím, že kromě špionáže a steampunku se v knížce nachází také nadpřirozené bytosti. Takže pokud jste fanoušek fantasy a nevíte, jestli se do tohoto příběhu pustit, tak jen tři slova: „Směle do toho!“

Styl psaní:
You can call me Soap by WendbriaAutorka je prý známá tím, že často dělá nepředvídatelné věci. No, nějak jsem to u Etikety a špionáže nepocítila, jak už jsem kdysi řekla, jsem dost detektivní typ, takže jsem zase měla tušení, jak to dopadne. Nevím proč, ale od knížky jsem očekávala něco jiného a myslím si, že kdybych měla mladší sestru, co ráda čte, knížku by si užila víc. (Bohužel mám mladšího bratra, který knihy nenávidí.)
Postavy jsou úžasné a autorka má smysl pro humor – ve vtipných chvílích jsem se u knížky culila.

Hodnocení obálky:
Jak už jsem se zmiňovala, tuhle obálku naprosto miluju. Kvůli ní jsem se kdysi donutila přelouskat anglickou anotaci. Můžu jen dodat, že z blízka je ještě lepší.

Klady knížky:
+ steampunkový svět
+ milá hrdinka
+ nadpřirozeno
+ neobvyklý příběh

Zápory knížky:
- myslím, že i to užijí mladší čtenáři
- pro starší čtenáře trošku předvídatelná zápletka

Reakce po dočtení knížky: Tak a teď čekat na druhý díl.

Shrnuto, podtrženo:
Penzionát mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek vás upoutá především nádhernou obálkou. Námět je netradiční, protože není moc špiónských knížek pro děti přeložených do češtiny. Špionské triky jsou zajímavé, celý příběh je zasazen do asi 19. století (zjistím to…).  Knížka nikde nedrhne, ale užijí si ji především milovníci steampunku a mladší čtenáři než já (je mi šestnáct). Ti starší a „detektivkáři“ brzo rozmotají zápletku.
Tak či tak, je Etiketa a špionáž je krásná knížka s nádherným světem, úžasnými postavami a vtipnými scénami. Určitě stojí za přečtení.


Hodnocení:
4/5
Zdroje:
http://remusrox.deviantart.com/art/Bumbersnoot-343283354
http://wendbria.deviantart.com/art/Covert-Student-Sophronia-Temminnick-434787045
http://wendbria.deviantart.com/art/You-can-call-me-Soap-434786351
životopis: wikipedie.com

1 komentář:

  1. Knížku jsem četla a s tvojí recenzí souhlasím. Je to spíš pro ty mladší.
    Jo a beru tě do Affs:)

    OdpovědětVymazat

Budu ráda za každý váš komentář. :-)